неділя, 30 листопада 2014 р.

Хімічні формули речовин 7кл.

Тема. Хімічні формули речовин.
Мета:
Навчальна: закріпити знання учнів про хімічний елемент, хімічну символіку, прості та складні речовини; навчити записувати хімічні формули простих і складних речовин, використовуючи хімічні символи та індекси; читати хімічні формули речовин, визначати якісний і кількісний склад простих та складних речовин;
Розвиваюча: розвивати вміння й навички використання понять «хімічна формула», «індекс», «коефіцієнт»; логічне мислення, вміння працювати з періодичною системою хімічних елементів, узагальнювати вивчений матеріал, вибирати головне, робити висновки.
Виховна: виховувати уважність, дисциплінованість, почуття обов’язку, комунікативні здібності, взаємодопомоги.
Тип уроку: комбінований.
Методи і методичні прийоми:
  • словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником, опорними схемами, періодичною системою хімічних елементів, складання опорного конспекту),
  • наочний (демонстрація наочності),
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва,  ноутбук,  проектор, екран, демонстраційний матеріал (зразки металів, неметалів), роздатковий матеріал.
Базові поняття та терміни: хімічна формула, якісний склад, кількісний склад, індекс, коефіцієнт.
«... Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини».
Д.І. Менделєєв.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Доброго дня, діти! Сьогодні на уроці хімії ми будемо працювати разом. Звати мене Раїса Михайлівна.
Запис на дошці                                         Девіз уроку:
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Г. Форд
Тож давайте побажаємо один одному успіхів на сьогоднішньому уроці.
II. Актуалізація опорних знань
На світі є багато невідомого.  Бувають різні відкриття: для всіх і для себе. Для себе – це те, чого ти раніше не знав. Бажаю, щоб  сьогодні на уроці ви зробили відкриття самі для себе.
1. «Мозковий штурм»
1. Скільки елементів знаходиться в періодичній системі?
2. Які елементи зустрічаються переважно в космосі?
3. Речовин на Землі набагато більше, ніж елементів. Чому?
4. З  яких частинок може складатися речовина?
5 Як ви розумієте поняття  «молекула»?
6. З чого складаються молекули?
7. Як ви розумієте поняття  «атом»?
8. Як ви розумієте поняття  «хімічний елемент»?

2. Евристична бесіда
- Як класифікують хімічні елементи за властивостями?
 Розгляньмо зразки металів та неметалів (демонстрація зразків)
- Які загальні властивості мають метали?
·        Металевий блиск;
·        сірі (крім міді); тверді;
·        проводять електричний струм.
- Які загальні властивості мають неметали?
·        Крихкі;
·        тверді або газоподібні;
·        різні властивості.
         А тепер подивімося в періодичну систему. Умовна діагональ від Бору до Астату поділяє періодичну систему на дві частини: у нижній частині таблиці ліворуч від діагоналі знаходяться елементи-метали, а у верхній лівій частині знаходяться елементи-неметали (крім елементів побічних груп).
- Як класифікують речовини?
- Які речовини називають простими?
- Які речовини  називають складними?
Ми з вами частково повторили попередній матеріал, продовжуємо збільшувати свої знання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Хотілося б розпочати вивчення нового матеріалу словами українського поета Дмитра Білоуса:
У барвистім розмаїтті мови - дивна дивина.
Порожніш було б на світі – зникла б навіть хоч одна.
Дуже сильна - ти помітив? – до краси людська любов.
Скільки є на світі квітів – стільки є на світі мов.
Так, дійсно в світі існує велика кількість мов українська, російська, німецька, англійська. Кожна з них потрібна людині для спілкування. Однією з цих мов є хімічна мова, якою спілкуються всі хіміки світу.
Давайте порівняємо українську мову з хімічною мовою. Ви вже ознайомилися з деякими простими і складними речовинами, знаєте, що кожна речовина має свою власну назву, наприклад сода, поташ, вапно, нашатир. Але за назвою цих речовин не можна визначити з атомів яких хімічних елементів вони складаються  і скільки атомів кожного хімічного елемента входить до складу речовини. Тому в хімії користуються хімічними формулами речовин, які дають вичерпну інформацію про склад речовини. Кожна з мов має свої літери, хімічна мова – символів. Літери утворюють слова, символи – хімічні формули. Слова – речення, формули – хімічні рівняння. Тож ми повинні з вами навчитися спілкуватися один з одним хімічною мовою, а для цього нам треба навчитися складати хімічні формули, їх читати, розуміти їх суть.
Епіграф уроку                Д.І. Менделєєв зазначав, що «... хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини». Чи дійсно це так?  Чи мають сенс його слова? На ці питання ми повинні знайти відповідь під час вивчення нового матеріалу. Тож будьте уважні на уроці. ( Оголошення теми та мети уроку)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь вчителя
1. Хімічна формула речовини 
Для запису хімічної формули використовують хімічні символи, що наведені в періодичній системі хімічних елементів та індекси, які вказують на число атомів кожного з хімічних елементів, які утворюють просту чи складну речовину.
Отже, хімічна формула — це умовний запис молекули простої або складної речовини з допомогою хімічних символів та індексів.
У кожної речовини є тільки одна хімічна формула. Наприклад, Н2О, CO2, О2
2. Хімічний склад речовини.
Кожна хімічна формула характеризує хімічний склад речовини, а саме:
  • атоми яких хімічних елементів входять до складу молекули речовини – це якісний склад речовини;
  • скільки атомів кожного хімічного елемента входить до складу речовини – це кількісний склад речовини.
Отже, хімічна формула — це умовний запис хімічного складу речовини з допомогою хімічних символів та ін­дексів.
Складні речовини  бувають молекулярної , атомної та йонної будови. Для речовин молекулярної будови їхні формули відбивають склад молекул цих речовин. Формула, яка характеризує хімічний склад речовини називається молекулярною формулою.
Наприклад: запис   СО - складна речовина, містить один атом Карбону і один атом Оксигену, читається це-о;
СО2 - складна речовина, містить один атом Карбону і два атоми Оксигену, читається це – о - два;
Завдання 1
Прочитайте формули речовин та вкажіть кількість атомів Оксигену:
СО2, SО3, Н2SО4, P2О5
(це – о- два, Оксигену – 2 атоми, ес – о-три, Оксигену – 3 атоми,  аш два – ес – о чотири, Оксигену – 4 атоми,  пе два – о пять, Оксигену – 5 атомів).
3. Структурна одиниця речовини. Коефіцієнти 
Кожна речовина складається з атомів, молекул чи йонів, залежно від будови молекулярної чи не молекулярної. Атом та молекула – це нейтральна частина речовини, йон – це атом, який має заряд, набув зайвий електрон або втратив.
Якщо перед хімічною формулою поставити велику цифру, то ми отримаємо кількість структурних одиниць речовини. Числа перед хімічними формулами називають коефіцієнтами. Вони показують кількість структурних одиниць речовини.
Запис 2Fе (вимовляємо два ферум) означає два атоми Феруму. А запис 5Н20 (вимовляємо п'ять аш-два-о) – означає п'ять молекул води. Коефіцієнт належить обом хімічним елементам, тому, зрозуміло, що у п'яти молекулах води міститься 10 атомів Гідрогену і 5 атомів Оксигену.
Запис 8 Nа+Сl- (вимовляємо вісім натрій-хлор) який складається з 8 катіонів натрію та 8 аніонів хлору.
Завдання 2
Поясніть запис: 5 СО2, 5SО2, 2, 3О, 10Н
V. Узагальнення та закріплення знань.
(Зачитується епіграф уроку)
Запитання до класу
1.Чи мають сенс слова Д.І. Менделєєва? 
2.Про що може сказати хіміку хімічна формула речовини?.
Завдання 3 (Робота з навчальною таблицею  ).
«Морський бій»
Учитель називає координати, а учень під цими координатами:
  • Читає формулу речовини.
  • Вказує складна чи проста речовина.
  • Вказує її кількісний склад.
  • Вказує її якісний склад. 
Завдання 4 (Робота з навчальною таблицею ).
Знайдіть у другому ряду формули хімічних речовин, які містять Оксиген.
1.Прочитайте формулу речовини.
2.Вкажіть кількість атомів Оксигену.
3.Вкажіть кількість атомів Оксигену, якщо коефіцієнтом є номер ряду.
Завдання 5
Запишіть хімічні формули речовин:
1.     Двох атомів Нітрогену, одного атома Оксигену.
2.     Одного атома Фосфору, трьох атомів Гідрогену.
3.     П'яти атомів  Карбону, десяти атомів Гідрогену.
4.     Двох атомів Арґентуму , одного атома Оксигену.
5.     Одного атома Карбону, чотирьох атомів Флуору.
6.     Двох атомів Гідрогену, одного атома Карбону, трьох атомів Оксигену.
7.     Шести атомів Карбону, дванадцяти атомів Гідрогену, шести атомів Оксигену.
8.     Одного атома Купруму, одного атома Сульфуру, чотирьох атомів Оксигену.
Завдання 6 (Робота з підручником)
Вправа 10, 11 стор. 58
V. Підведення підсумків уроку.
Прийом «Закінчи речення»
·         Найцікавішим на цьому уроці для мене було…
·         Тепер я знаю…
·         Отриманні знання знадобляться мені в…

VІ. Домашнє завдання

  • Опрацювати матеріал підручника § 7, ст. 51-58.
  • Виконати завдання 5, 11 письмово, 10 - усно.

Немає коментарів:

Дописати коментар