неділя, 30 листопада 2014 р.

Хімічний брейн – ринг

Хімічний брейн – ринг

Мета: розвивати  пізнавальну активність та логічне мислення в дітей, уміння виконувати на доступному рівні завдання; удосконалювати навички групової та індивідуальної роботи; виховувати відповідальність за доручену справу, налагоджувати взаємопорозуміння.
Обладнання: столи та стільці для гравців, журі, магнітофон, брейн-система.
Напис на плакаті: „Просто знати – це ще не все, знання потрібно використовувати”. (Гете)
Учитель. Любі друзі! Сьогодні змагаються команди 8-го і 9-го класів. Давайте запросимо команду 8-го класу „Юних алхіміків”, капітан команди  – Карпук Світлана;
в команду входять:
Нагорний Назар
Косаревич Олена
Глушко Дмитро
Микитюк Максим

Запрошуємо команду 9-го класу „Уран”,
капітан команди  – Карпук Анна;
 в команду входять:
Карпець Ірина
Воробей Олег
Кузава Надія
Міщанчук Юрій
        
(Учасники сідають за відведенні місця за робочими столами.)
         Учитель радо представляю присутнім, членів нашого сьогоднішнього журі: …
        
Правила гри
1. На обговорення запитання та прийняття рішення відводиться  одна хвилина. Відлік часу розпочинається після команди „Час!”
2. За кожну правильну відповідь команді нараховується одне очко.
3. Одне очко нараховується тій команді, яка дала правильні відповіді раніше, ніж команда-суперниця, але не пізніше однієї хвилини після команди „Час!”
4. Переможницею вважається та команда, яка набрала більшу кількість очок у двобої. Кожний двобій складається з п’яти запитань.
5. У разі рівності очок після п’яти запитань гра продовжується до першої правильної відповіді.
         А тепер оголошую перший конкурс брейн-рингу –
 „Розминка команд”.
         1. Який газ найлегший? (Водень)
         2. Який найпоширеніший елемент на Землі? (Оксиген)
         3. Як називають речовини, що змінюють свій колір у розчинах         лугів і кислот? (Індикатори)
         4. Під час якого явища речовини змінюють свій склад?   (Хімічного)
         5. Хто автор періодичної системи хімічних елементів?
Перший двобій
         1. Цей видатний  учений XVIII ст. досяг великих успіхів в астрономії, фізиці, хімії, складав вірші і навіть писав історичні трактати. Здобув духовну освіту в Москві, а хімічну – у Києво-Могилянській академії. Його ім’ям названо один із фундаментальних хімічних законів та університет у Москві. Назвіть ім’я цього вченого.  (М. І. Ломоносов)
         2. Цей елемент один із найпоширеніших у космосі. Проста речовина, яку він утворює, становить основну частину таких планет, як Сатурн і Юпітер. Однак на Землі у вільному стані цей елемент не зустрічається. Назвіть цей елемент. (Гідроген)
         3. Їхнє мистецтво зародилося в античні часи, але найбільшого розвитку досягло в середі віки в арабських країнах, де до назви давньої науки і був доданий префікс. Останні з них зникли уVIII ст. але завдяки їм ми отримали методи розділення сумішей і очищення речовин. Як ми називаємо цих людей? (Алхіміки)
         4. Цей видатний італійський фізик і хімік жив у VIIIXIX ст. Спочатку він отримав юридичну освіту, але потім зацікавився юридичними науками. Його наукові праці присвячені вивченню електричних та теплових процесів, переносу рідини, але справжню славу йому принесло дослідження газів. Назвіть прізвище цього вченого. (Авогадро)
         5. Уперше його добув у 1774 р. англійський хімік Дж. Прістлі, нагріваючи оксид меркурію, і назвав дефлогістоновим повітрям. У тому ж році шведський хімік К. Шеєлє добув його з селітри та назвав селітряним повітрям. Г. Кавендіш, який проводив досліди з ним, назвав його життєвим повітрям, і тільки Лавуазьє дав йому сучасну назву, яка в перекладі з латини означає той, що народжує кислоти. Назвіть цей елемент. (Оксиген)
        
Другий двобій
         1. Як хіміки і фізики називають атоми-близнюки? (Ізотопи)
         2. Невідомо, яким би шляхом пішов розвиток людства, якби цей елемент не був другим за поширеністю на Землі. Період його панування охопив кілька тисячоліть, а в наші часи він є основою технологічної могутності цивілізації. Його англійська назва нагадує про косметичний засіб та одну не дуже звичайну долину в США. Назвіть цей елемент. (Силіций)
         3. Серед різноманітних речовин, які повинні були мати чарівні властивості, алхіміки шукали не тільки філософський камінь та еліксир вічної молодості, а й універсальний розчинник. І це досить дивно, бо з речовиною, яка найбільше відповідає цим  вимогам, вони були знайомі з давніх-давен. Ця речовина розчиняє  кілька десятків тисяч солей, майже всі кислоти, багато основ та оксидів і велику кількість органічних речовин. Ви всі також добре знайомі з цією речовиною. Назвіть її. (Вода)
         4. Одного разу видатний англійський хімік і фізик Роберт Бойль зайшов до лабораторії в той час, коли робітники розливали там по склянках концентровану хлоридну кислоту. Спостерігаючи за роботою робітників, учений поклав на край стола фіалку, яку до того тримав у руках, і раптом помітив, що фіалка змінила колір. Зацікавившись цим явищем, Бойль виявив ще кілька об’єктів, які мали такі самі властивості. Яким словом ми зараз називаємо ці речовини? (Індикатори)
         5. Цей елемент уперше було відкрито на Сонці в 1868 році за допомогою спектрального аналізу, і тільки в 1895 році Размай відкрив його на Землі. Згадайте одного з давньогрецьких богів та назвіть цей елемент. (Гелій)
         Дякую командам за роботу і переходимо до наступного конкурсу – „Хіміки-аналітики”. Суть його полягає в тому, що у трьох пробірках без підписів знаходяться:
1) хлоридна кислота;
2) натрію гідроксид;
3) натрію хлорид.
Завдання: за час поки триватиме вікторина з уболівальниками, команди мають розпізнати експериментальним шляхом видані речовини й подати результати  членам журі. Виконуючи роботу команди повинні дотримуватись всіх правил техніки безпеки під час хімічного експерименту. За цим стежитимуть журі, при порушенні, зніматимуть бали з команди. Найбільша кількість балів – три.
         Проведемо поетичний інструктаж з техніки безпеки.
Шановні аналітики!
Перш ніж дослід розпочати
Треба правила згадати
Ви про них всі завжди пам’ятайте,
Послухайте й повторяйте:
В руки речовини не бери!
Корок клади краєм догори!
Воду в кислоту не можна наливати!
На сусіда не направ бува,
Коли будеш речовини нагрівати!
Дослід за інструкцією проводь,
Неполадки з вчителем погодь!
Подружіться зі знаннями й вдачею,
Й впорайтеся з даною задачею!

         Отож до роботи, бажаю успіхів. Ну, а ми з уболівальниками заробляємо бали нашим командам. Правильна відповідь приносить команді один бал.

Запитання вікторини для вболівальників:
1. Умовний запис хімічної реакції? (Хімічне рівняння)
2. Одиниця виміру кількості речовини? (Моль)
3. Розчинні у воді основи мають назву…(Луги)
4. Найпоширеніший елемент у космосі? (Гідроген)
5. Я живу в квартирі вісім,
     Як з’являється хтось лишень –
     Вмить оксиди виникають,
     А інертників минаю.  (Оксиген)
6. Я – елемент у шостій групі,
    Займаю головну підгрупу.
    На долар я чимось схожий,
    До складу трьох кислот я вхожу.  (Сульфур)
         Уболівальники добре допомогли своїм командам. А як упоралися із завданням самі команди, нас проінформують судді.
(Слово журі)
І ось ми підійшли до фінального конкурсу:
1. Алхіміки вважали основним елементом світу й ототожнювали з горючістю, а християни бачили в ній уособлення диявола. Назвіть цю речовину, якщо в перекладі із санскриту її назва означає „жовтий”.  (Сірка)
2. Для хіміка це слово означає один із елементів періодичної системи, для еколога чи ботаніка – сосновий ліс, для фізика видатного датського фізика-ядерника, для стоматолога – інструмент. Назвіть це слово.  (Бор)
3. З давніх часів із цією метою люди використовували суміш олії та пемзи. Пізніше для цього використовували суміш жиру і поташу або соди, а нині натрієві або калієві солі органічних кислот. Назвіть цей засіб одним словом. (Мило)
4. У своєму щоденнику наприкінці життя він написав: „Найбільші досягнення, які залишаться нащадкам, - це „Основи хімії”; розуміння розчинення як складного процесу та …, …” (два слова пропущено). Якщо ви здогадалися, які слова пропущено, назвіть його прізвище.
 (Д. І. Менделєєв)
5. Оксигену не боюся
    І йому не підкорюся
    Силу я найбільшу маю
    Електрона завжди шукаю. (Флор)

6. Елемент-неметал, утворює два кислотні оксиди і три кислоти. (Сульфур)


Вчитель. Гру закінчено.  Слово надаємо журі. Члени журі оголошують результати гри і команду переможця.

Немає коментарів:

Дописати коментар