неділя, 30 листопада 2014 р.

Валентність хімічних елементів 7кл.

Тема Валентність хімічних елементів.

Мета: вивчити поняття “валентність”, як здатність атомів утворювати хімічні сполуки; ознайомити учнів із значеннями  валентностей окремих атомів; показати учням найпростіші способи визначення валентності за періодичною системою; навчити визначати валентність атомів одного елемента за валентністю іншого в бінарних сполуках; закріпити знання учнів читати хімічні формули речовин, визначати якісний і кількісний склад простих та складних речовин; розвивати логічне мислення; розвивати вміння та навички працювати з періодичною системою хімічних  елементів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Методи і методичні прийоми:
словесний (бесіда, розповідь, робота з періодичною системою хімічних елементів, виконання тренувальних вправ)
Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, проектор,  екран, роздатковий матеріал..

Епіграф уроку: «…Хімічні формули говорять хімікові цілу історію речовини.»
Д. І. Менделєєв
ХІД УРОКУ
І. Організаційний етап.
Психологічна хвилинка
Вчитель:
-          Діти, прошу вашої уваги! У кожного  на парті є
-          - три личка – смайлика
-          Перше – веселе, дотепне. Йому все цікаво, зрозуміло. Настрій чудовий.
-          Друге – серйозне. Щось зрозуміло, щось ні. Настрій так собі.
-          Третє – йому нічого не зрозуміло, не цікаво. Настрій поганий.
-          Прислухайтесь до своїх відчуттів. Як настрій? Підніміть малюнок, який відповідає вашому настрою. Добре більша частина учнів налаштована на роботу. Спробуємо провести урок так, щоб до кінця уроку  у всіх учнів настрій був ось таким.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
-          Діти, чи всі виконали домашнє завдання? Чи були які труднощі під час виконання?
-          Діти, хто бажає виконати подібне завдання на картках?
-          Епіграфом нашого уроку є слова Д. І. Менделєєва (зачитування епіграфа)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань.
            Цей урок поглибить ваші знання про речовину. Сьогодні ми з вами продовжимо вчитися розуміти хімічні формули речовини.  Ми знаємо, що склад молекул речовин виражають їх молекулярні формули. Знаємо, що з формули можна почерпнути багато інформації про склад, будову речовини. Зверніть увагу на записи на дошці. Що означають такі записи:  3О;  5Н2О;  2Н2;  3СО2? Як скласти формулу? Що допоможе нам в тому, щоб правильно виразити склад речовини формулою? Це і буде завдання нашого уроку. А щоб вирішити це питання слід пригадати все, що ви знаєте про хімічну формулу.
Працюватимемо методом “мозкового штурму”.
1)      Що таке хімічна формула?
2)      Яку інформацію можна одержати про молекулу з хімічної формули?
3)      Що таке молекула?
4)      З яких частинок складається молекула?
5)      Яким чином атоми утримуються в молекулі?   (Слайд № 2)

 Це і буде завданням нашого уроку.
(Учні записують тему уроку )   (Слайд № 3)


ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Якби атоми не мали здатності утримувати один одного, то у світі не було б нічого, крім роз’єднаних поодиноких атомів. На щастя, цього немає. І ми, і весь різноманітний світ навколо нас існує завдяки тому, що атоми мають таку чудову здатність. Називається вона валентністю  (від латинського слова “valentia”, що означає ”сила.”)(Слайд № 4)
             Атоми різних елементів можуть утворювати певну, властиву лише їм кількість сполучень. Здатність атома певного хімічного елемента приєднувати певне число атомів того самого або інших елементів називають валентністю. За одиницю валентності приймають валентність атома Гідрогену. Вона дорівнює І, тобто Гідроген у сполуках – одновалентний. За кількістю атомів Гідрогену в сполуках можна визначити валентність іншого хімічного елемента.
            Визначимо валентність деяких елементів за формулами сполук, які вони утворюють. Наприклад:        HCl        H2O      NH3        CH4      (молекулярні формули)
                                                                                                                     H
                                                                                                                      |
                                   H – Cl         H – O – H       H – N – H                H – C – H
                                                                                      |                                |
                                                                                    H                               H                  (структурні формули)
(Слайд № 5)

Структурні формули – це формули, які показують порядок розташування та з’єднання атомів в молекулі. Кількість зв’язків, які утворює хімічний елемент позначають рисками, саме кількість рисок визначає його валентність.
Завдання №1.
За структурними формулами речовин визначте, яке число хімічних зв’язків утворює атом Гідрогену, Оксисену?    HOH;   HFNaH.
Виконавши завдання ви зрозуміли, що кожний атом може приєднувати до себе різну кількість хімічних елементів. Валентність хімічного елемента позначають над символом римською цифрою.

За правилом: сума одиниць валентностей атомів одного елемента дорівнює сумі одиниць валентностей іншого елемента. В даних сполуках Хлор - одновалентний, Оксисен -двохвалентний, Нітроген – трьохвалентний, Карбон – чотирьохвалентний. Атоми цих елементів виявляють таку ж валентність і в інших речовинах. Зокрема в  простих речовинах: хлор( Cl 2 )                             кисень (O2 )                                       азот (N 2

                  Cl-Cl                                         O=O                                                     NºN   

Завжди постійну валентність два (ІІ) проявляє Оксисен. Тому валентність елементів в оксидах визначають за Оксисеном, користуючись попереднім правилом. Слово  “оксиди” можна  розшифрувати  так: ”вид сполуки з Оксигеном”. Аналогічно складаються назви інших бінарних сполук:  до кореня латинської назви елемента, що стоїть на другому місці і визначає тип бінарної сполуки, додають суфікс –ид (-ід). Наприклад:  сульфіди   Na2 S, СaS.
ІV. Формування і закріплення умінь.
Визначення валентності за періодичною системою.                                          Слід відзначити, що багато які з атомів не мають постійної валентності. Наприклад: атом Карбону в сполуках може виявляти валентність ІІ і ІV
СО і СО2. В чому причина відмінності цих двох формул? (У валентності атома Карбону)
            Для визначення валентності елементів можна використовувати періодичну систему. Для цього скористаймося такими рекомендаціями:
  • для атомів елементів І, ІІ, ІІІ груп головної підгрупи валентність завжди дорівнює номеру групи;
  • для атомів елементів ІV, V, VI, VII головної підгрупи найбільша валентність у сполуках з Оксисеном дорівнює номеру групи;
  • для атомів елементів IV, V, VI, VII груп головної підгрупи валентність у сполуках з Гідрогеном дорівнює 8 мінус номер групи;
  • для атомів елементів із змінною валентністю валентність указується в дужках поряд з назвою або хімічним символом елемента;
  • валентність можна розрахувати за валентністю атома з відомою валентністю в бінарних сполуках.

Таблиця №1 Валентність деяких елементів          (Слайд №6)
Валентність
Хімічний елемент
Формула сполуки (приклади)
I
Валентність стала
H, Li, Na, K, Ag
H2O, Na2O
II
O, Ca, Mg, Ba, Zn
CaO, MgO
III
Al, B
Al2O3, B2O3
I i II
Валентність змінна
Cu
Cu2O, CuO
II I III
Fe, Co, Ni
FeO, Fe2O3
II I IV
C, Sn, Pb
CO, CO2
III I V
P
PH3, P2O5
II, IV, VI
S
H2S, SO 2, SO3

Завдання №2.
За періодичною системою вкажіть максимальну валентність слідуючих хімічних елементів: Літію, Карбону, Фосфору, Нітрогену, Хлору, Сульфуру.
Проте слід пам’ятати, що кожне правило має свої виключення. Те саме стосується і валентності. Наприклад за періодичною системою валентність Оксисену VI а в дійсності ІІ. З усього сказаного можна зробити висновок, що атоми хімічних елементів можуть мати сталу і змінну валентність.

Визначення валентності елементів за формулами бінарних сполук.
      Якщо речовина містить у своєму складі два хімічні елементи, вона називається бінарною сполукою. Щоб визначити валентність хімічного елемента , необхідно знайти найменше спільне кратне для кожного елемента і поділити на кількість атомів цього елемента. Наприклад:             ІІІ  ІІ
                                                             Al2O3

За правилом: сума одиниць валентностей атомів одного елемента дорівнює сумі одиниць валентностей іншого елемента.
Разом із класом виконуємо завдання  №3    (слайд № 7)
1)      Розрахуйте валентність атомів у сполуках за валентністю атома Гідрогену
SiH4,  PH3, H2S.
2)      Розрахуйте валентність атомів у сполуках з Оксигеном  CaO, Na2O, Al2O3
3)  Розрахуйте валентність атомів елементів у сполуках із Сульфуром, знаючи, що він двохвалентний: MgS, Na2S Cu2S, ZnS.

Завдання  №4 (слайди №7,8) «Ромашка»

Завдання № 5
Робота в парах
Виберіть з переліку сполуки Оксисену з атомами хімічних елементів з валентністю:
Пара 1 – ІІ ;  пара 2 – ІІІ; пара 3 – ІV; пара 4 – V; пара 5 – І; пара 6 – VI; пара 7 – VII.
Список сполук у всіх однаковий:
Сr2O3, K2O, FeO, Fe2O3, Al2O3, Cl2O7, Li2O, HgO, SiO2, P2O5, SO3, PbO2, Mn2O7, As2O5, CrO3
      Представник пари, яка швидше за інших виконала завдання, виписує формули своєї групи на дошці під відповідним номером валентності:
І
ІІ
ІІІ
IV
V
VI
VII
K2O
FeO
Сr2O3
SiO2
P2O5
SO3
Cl2O7
Li2O
HgO
Al2O3
 PbO2
As2O5
CrO3

Mn2O7
       



Завдання №6  Хрестики-нулики
Виграшний шлях: одновалентні метали.
К2О
Fe2O3
AI2O3
SO3
Na2O
CO2
CO
SiO2
Cu2O

Виграшний шлях: тривалентні метали.
К2О
Fe2O3
SnO2
Li2O
Al2O3
CO2
CI2O7
Cr2O3
ZnO

    V. Підбиття підсумків уроку.
На сьогоднішньому уроці ми навчилися визначати валентності атомів за періодичною системою, валентність атомів одного елемента за відомою валентністю атома іншого елемента в бінарній сполуці.
- Що називають валентністю елемента?
- Що приймають за одиницю валентності?
- Як визначити валентність елементів металів ?
- Ви потрудилися славно. Як ваш настрій? Змінився?
- Яке враження від уроку? Підніміть відповідний малюнок.
- Ви довели, що від сумлінної праці кожного з вас залежить загальний результат. Ви показали, що злагоджено працюючий колектив має гарні результати. Ви продемонстрували, що працювати разом – означає мати успіх. Дякую вам за активну участь на уроці.
                 
VI. Домашнє завдання.
Прочитати параграф № 8, відповісти на запитання, розв’язати вправи № 2- 4 ст. 63. 

Додаток
Картка №1.
Обчислити відносні молекулярні формули речовин:
а) МgO; b)Na2CO3 ; c)H3PO4 ;


Картка №2.
Обчислити відносні молекулярні формули речовин:

a)CaO; b)K2SO4; c)HNO3;

Немає коментарів:

Дописати коментар