неділя, 30 листопада 2014 р.

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА: «ЩО? ДЕ? КОЛИ?»

ІНТЕЛЕКТУАЛЬНА ГРА: «ЩО? ДЕ? КОЛИ?»
Цілі: зміцнити теоретичні знання учнів з хімії; пе­ревірити вміння учнів використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях, коментувати й пояснювати факти; розвивати самостійне мислення учнів та погли­бити інтерес до хімії.
Під час проведення інтелектуальної гри формується одна команда з шести-семи учнів з різних класів, учи­тель виконує роль ведучого.
Ведучий зготує запитання, які демонструються на екран з допомогою мультимедійного проектора. Кожний учень, який першим правильно відповів, одержує один бал. Гра проходить у три тури, на кожному з них учні за­робляють бали.
I ТУР
1. Метал, рідкий за звичайних умов. (Ртуть)
2. Яка формула хлоридної (соляної) кислоти? (НСІ)
3. Найлегша речовина. (Водень)
4. Хімічно неподільна частинка. (Атом)
5. Будь-які зміни у світі називаються... (Явищами)
6. Хімічна формула інею. 2О)
7. Якого газу найбільше у складі атмосфери Землі? (Азоту)
8. Хімічна формула марганцівки (калій перманганату). (КМпО4)
9. Чи є повітря сумішшю газів? (Так)
10. Кипіння води й конденсація водяної пари — це явище... (Фізичне)
11. Закон збереження маси був відкритий ученими... (М.Ломоносовим і А.Лавуазьє)
12. Скільки частинок містить 1 моль речовини? (6,02∙1023)
II ТУР
Учні команди обирають категорію й відповідають на питання.
Категорія «Кисень»
1. Відносна молекулярна маса кисню дорівнює... (32)

2. За звичайних умов кисень — це... (Газ без кольору, запаху, смаку)
3. Хто відкрив кисень? (Прістлі)
4. Який колір кисню в рідкому стані? (Блакитний)
5. Речовини, які складаються тільки з двох елементів, один з яких Оксиген. (Оксиди)
6. Найпоширеніший на Землі елемент. (Оксиген)
Категорія «Залізо»
1. Руйнування заліза у природних умовах називають... (Корозією)
2. Залізо взаємодіє з киснем під час нагрівання з утворенням... (Fе3O4, залізна окалина)
3. Залізо з домішками вуглецю — це... (Сталь)
4. Якого кольору залізо? (Сріблясто-білого)
5. Яке родовище в Україні найбагатше на залізні руди? (Криворізьке)
6. В якій групі й підгрупі розміщений Ферум у Періодичній системі? (VIII групі, побічній підгрупі)
Категорія «Вода»
1. Як називається вода, що містить Дейтерій? (Важка)
2. Яка речовина утвориться внаслідок взаємодії вуглекислого газу з водою? (Карбонатна кислота)
3. Під час отвердіння води її об'єм... (Збільшується)
4. Вода в природі, що містить цінні для здоров'я речовини. (Мінеральна)
5. Яка маса 2 моль води? (36 г)
6. Якого кольору набуває вода на дуже великих глибинах? (Блакитна)
Категорія «Оксиди»
1. Найважливіший природний оксид. (Вода)
2. Загальна формула оксидів. (RmОn)
3. Як називають оксиди, які відповідають кислотам? (Кислотними)
4. Найпоширеніший оксид у літосфері Землі. (SіO2, пісок)
5. Яка речовина утвориться внаслідок взаємодії негашеного вапна (кальцій оксиду) з водою?     (Гашене вапно, Са(ОН)2)
6. Назвіть формулу піску. (SiO2)
Категорія «Кислоти»
1. Яка формула сірководневої кислоти? 2S)
2. Який газ виділиться в результаті взаємодії цинку з розбавленою кислотою? (Водень)
3. Як називається реакція взаємодії кислоти й основи? (Нейтралізації)
4. Як кислоти змінюють забарвлення індикато­рів? (Лакмус — червоніє; метилоранж — рожевіє)
5. Які речовини утворяться внаслідок нагрівання силікатної кислоти? (SіO2, Н2O)
6. Назвіть летку кислоту. (Нітратна, НNО3)
Категорія «Основи»
1. Як називають розчинні у воді основи? (Луги)
2. Як хімічною мовою називається гашене вапно? (Кальцій гідроксид)
3. Яка хімічна формула «їдкого натру»? (NаОН)
4. Який йон надає спільних властивостей основам? (Гідроксид -ОН)
5. Які основи не діють на індикатори? (Нерозчинні)
6. Які речовини утворюються в результаті взаємодії основ з кислотами? (Сіль і вода)
Категорія «Солі»
1. Яка формула крейди? (СаСO3)
2. Яка формула кухонної солі? (NаСl)
3. Яка речовина утвориться в результаті взаємодії кальцій оксиду з водою? (Кальцій карбо­нат)
4. Якого кольору купрум(ІІ) сульфат? (Блакитного)
5. Які речовини утворяться в результаті термічного розкладу СаSO3? (СаО SO2)
6. Солі за звичайних умов. (Кристалічні)

III ТУР
На екрані зображено таблицю з числами. Під кожним числом зашифровані питання, які вимагають пояснення.
1
2
3
4
5
6
1. Нагріваємо в колбі воду. Через деякий час вода закипить і почне випаровуватись. Якщо над парою потримати холодний предмет, що спостерігаємо? Поясніть, які явища ви спостерігали. (На поверхні з'являться краплі води. Будемо спостерігати фізичні явища, бо пара — це і є вода, але в іншому агрегатному стані)
2. Поясніть, чи не суперечить закону збереження маси речовин той факт, що маса іржавого відра може бути трішки більшою, ніж маса такого самого нового відра.
3. Перегляд відео фрагмента. Дослід взаємодії натрій гідроксиду з купрум (II) сульфатом. Поясніть чому відбулося знебарвлення розчину. (Відбулася реакція нейтралізації)
4. Під час виверження вулканів у атмосферу надходять сполуки. Перша сполука, розчиняючись у воді, утворює сульфідну кислоту, а друга, реагуючи з водою,— сульфітну. Назвіть ці сполуки. (Сірководень і сірчистий газ)
5. Яка проста речовина є чудовим будівельним матеріалом? (Сірка, армована скловолокном, з якої виготовляють великі блоки для стін житлових будинків)
6. Який елемент є основою всього мінерального світу нашої планети? (Силіцій становить 27,6 % доступної нашому дослідженню земної кори та є головним елементом серед мінералів і гірських порід, які практично складаються зі сполук Силіцію)
Підбиття підсумків гри. Нагородження переможців.

Немає коментарів:

Дописати коментар